Mindful omgaan met verlies

mindful omgaan met verlies

Omdat ik geen idee heb hoe dit moet, leven na het verlies van een kind (ik kan het bijna niet typen) beweeg ik mij zoekend en tastend door de dagen.

Ik  doe maar wat.

Onder andere door boeken te lezen hoop ik informatie of aanwijzingen te vinden.

Eén zo’n boek is Mindful omgaan met verlies van Mieke Ankersmid en Nicole van Minnen.

mindful verlies

Mindful omgaan met verlies

Dit boek is een combinatie van, de titel zegt het al, mindfulness en omgaan met verlies. Volgens Mieke Ankersmid kunnen mindfulness oefeningen helpen bij verdriet en rouw. Mindfulness kan:

  1. Draagkracht versterken
  2. Veerkracht aanspreken
  3. Helpen om te leren laveren tussen verdriet en vreugde, en pijn en geluk
  4. Mindfulness geeft inzicht in het proces waarin je zit
  5. Het maakt ruimte om informatie te ontvangen vanuit je lichaam en intuïtie, oftewel het helpt je beter naar jezelf te luisteren.
  6. Het kan helpen je innerlijke rust te vinden.
  7. Mindfulness helpt je om te gaan met de pijn van het verdriet.
  8. Het helpt je een warme en open houding te ontwikkelen ten opzichte van jezelf, anderen en wat het leven je brengt.

Mieke schrijft dat mindfulness helpt om je emoties en lichamelijke sensaties te ervaren én te reguleren.

Wat is mindfulness

Mieke Ankersmid omschrijft het als een combinatie van verschillende meditatievormen. Denk aan de bodyscan, zitmeditatie, loopmeditatie, observeren en met aandacht de was doen etc.

Voor Mieke is de essentie even ‘uit de tredmolen van alledag stappen.’

Met aandacht zijn bij het moment zonder daar meteen iets van te vinden ; )

Diep vanbinnen weet je wat goed voor je is

Het mooist aan dit boek vind ik het uitgangspunt dat je diep vanbinnen weet wat goed voor je is. In de ontreddering en het verdriet van het verlies van een dierbare is dat een fijn idee vind ik.En volgens Mieke Ankersmid zijn meditatie oefeningen de manier om daar als het ware ‘bij’ te komen. Bij dat dat innerlijk weten. Mieke schrijft:

‘Meditatieve oefeningen kunnen je helpen een beter contact te krijgen met je binnenwereld en de (zelf)kennis die daar verborgen ligt.’

In mijn geval is mijn innerlijk weten, volgens mij, dat ik rust en stilte nodig heb.

Mezelf terugtrekken.

Een tijdje leven als een kluizenaar.

De opzet van het boek

Het boek is een mooie combinatie van informatie, prachtige tekeningen van Nicole van Minnen, citaten en 6 ervaringsverhalen. Het is een fijn boek om door te bladeren, met een brede bladspiegel en veel wit. Ook als je je slecht kunt concentreren is dit boek daardoor ‘goed’ te doen.

mindful verlies

De ervaringsverhalen

  • Anneke – verlies  dochter Emma
  • Noud – verlies van gezondheid door Parkinson
  • Lia – verlies partner door dood
  • Hansje – verlies partner door scheiding
  • Frank – verlies werk
  • Marianne – verlies partner door zelfdoding

Er zit een cd bij het boek met meditatie oefeningen. Ik leende het boek uit de bibliotheek en de cd zit er helaas niet meer bij.

Kritische kanttekening bij mindfulness

Hoewel ik het allemaal mooi en logisch vind klinken, moest ik wel denken aan het boek Levenskracht van Rajshree Patel. Zij schrijft daarin dat mindfulness hartstikke moeilijk is! Tenzij je al mindful bent. Volgens haar is de methode van mindfulness verweven met het resultaat. Mentaal werk doen voor mentale ontspanning is een tegenstrijdigheid volgens haar.

‘Om mindful te worden moet je een bepaalde mate van mindfulness hebben, anders kan je niet beginnen. Het is een onoplosbare puzzel.’

Tel daarbij op het feit dat de meeste mensen na het overlijden van een dierbare last hebben van concentratiesproblemen, en mindful omgaan met je verlies is nog niet zo eenvoudig!

Volgens Rajshree is er een makkelijkere manier om hetzelfde doel te bereiken.

Hoe kan het makkelijker?

In plaats van met je aandacht naar ademhaling te gaan, ga je hem actief veranderen. Door je ademhaling te veranderen, verander je automatisch ook je gevoelens en gedachten, aldus Rajshree Patel.

Als je bijvoorbeeld ademt in een ritme van ontspanning dan komt daarvan vanzelf je hele lichaam tot rust, en je geest ook.

Mindful omgaan met verlies kopen

Het boek is voor 19,95 te koop bij bol.com of je lokale boekhandel. Dat vind ik een vriendelijke prijs voor dit prima boek. Zeker als je bedenkt dat er dus een cd bij zit. Op bol.com vind je ook een gratis inkijkexemplaar.

mindful omgaan met verlies boek

Leestips

Vergelijkbare berichten

15 reacties

  1. Ik kan het met niet voorstellen hoe het is om zoveel verdriet te hebben. Gelukkig maar denk ik dan. Ik hoop dat het jou helpt om je pijn te verdragen.

    Love As Always
    Dimario

  2. Je had het ooit over de app Calm. Die zit barstensvol meditaties, die worden begeleid.
    Maar inderdaad, doe wat bij je past. Ik vind dat je het goed doet!
    Toch een fijn weekend!

  3. Het is voor iedereen anders, maar zeker het eerst jaar ben je vooral op zoek. Ik moest onder de mensen zijn en afleiding hebben, want thuis vloog ik tegen de muren op. En ik ontdekte dat wandelen, met een muziekje op, me hielp bij het leegmaken van mijn hoofd. Ik denk niet dat mediteren mij geholpen zou hebben, maar dat weet ik niet want ik heb het nooit geprobeerd.

    1. Dat zoeken herken ik heel erg Mevrouw W. Ik weet echt totaal niet hoe of wat. Wat ik wel overal hoor en lees dat het voor iedereen anders is. Zo wil ik juist liever niet onder de mensen zijn, en verlang ik vooral naar alleen thuis zijn.

  4. Toen ik 14 was overleed een 72-jarige buurman die vrijwel dagelijks een kop koffie bij ons kwam drinken. Was accordeonist in het kroegencircuit geweest en had erg leuke moppen en mooie opvattingen. Ging voor een abces naar het ziekenhuis en overleefde de verdoving niet. Was daar enorm kapot van.
    Tegenwoordig kan ik er beter mee omgaan. Rouw is prima en hoort er bij. Te lang van slag zijn is ongezond. Daarbij bedenk ik altijd dat de overledene dat nooit zou hebben gewild.

  5. Rouwen zal voor ieder anders zijn. Je moet het verdriet op je eigen manier verwerken en dat kost tijd. Het eerste jaar is het moeilijkst: de verjaardag, de dag van overlijden en alle feestdagen herinneren aan je verlies. Daarna blijft het verdriet even groot maar het wordt wat dragelijker omdat je die verdrietige mijlpalen al eens eerder hebt doorstaan. Wat jij doet is heel goed: je benoemt je verdriet en praten of schrijven erover helpt jou. Dan is dat jouw manier om te rouwen. Wij, jouw lezers, luisteren en steunen je wel, maar kunnen je helaas niet helpen want je moet het alleen doen (en samen met je familie) Ik wens je heel veel sterkte!
    Liefs!
    J

  6. Heel herkenbaar, het zoeken naar hoe het nu verder moet en de behoefte aan je terugtrekken als een kluizenaar. De natuur opzoeken, lange wandelingen maken en geen sociale verplichtingen.
    En toen kwam er een dag dat het me ineens weer opviel hoe mooi de zon door de bomen scheen. De frisse blaadjes aan de bomen. Al die tijd had ik het niet gezien. Interesseerde het me ook niet. Daar begon het leven weer terug te komen.

Geef een reactie